
Innehållsförteckning
Människor har rest i århundraden mellan olika länder och kontinenter, och än idag är resor högst uppe på mångas drömlistor. Förr i tiden var det endast möjligt att resa till fots eller använda sig av hästar, men så småningom kom bilen, flyget, tåget och båten. Idag pratas det istället om att gränsen mellan den virtuella och den verkliga världen har börjat suddas ut.
Virtuella resor och uppslukande upplevelser
Drivkraften bakom resandet är för många att få uppleva nya äventyr, utforska nya städer och historiska platser, samt skapa minnen som varar livet ut. Tekniker som virtual reality har gjort det möjligt att uppleva resor på ett helt nytt sätt i en uppslukande digital värld, där gränsen mellan den verkliga världen och det virtuella suddas ut.
Digitala aktiviteter med VR
Med hjälp av VR-teknik går det att utforska historiska platser genom virtuella rundturer utan att fysisk behöva ta sig till platsen. Med virtual reality är det dessutom möjligt att delta på digitala aktiviteter såsom actionfyllda spel och äventyr på exempelvis VREX i Stockholm, eller utmana en live-dealer med andra i ett virtuellt spel på casino utan svensk licens.
Fördelarna med VR-teknik inom turismbranschen
Att implementera virtual reality inom turismbranschen har många fördelar som till exempel effektivare bokningssystem, tydligare marknadsföring och en förbättrad besöksupplevelse. Med hjälp av dessa teknologier kan turismbranschen skapa mer engagerande upplevelser samtidigt som det effektiviserar hela verksamheten.
Ett personligt bokningssystem
Många butiker erbjuder idag sina kunder möjligheten att prova deras produkter innan ett köp görs, som till exempel kläder, ansiktskrämer och parfymer. Med hjälp av VR kan nu även resebranschen till exempel erbjuda digitala provrum för hotell innan en bokning läggs, eller rundturer av en specifik plats eller aktivitet som kan fungera som ett litet smakprov.
Marknadsföring som når ut till en bredare publik
Virtuell marknadsföring och digitala influencers kan till exempel användas för att marknadsföra intressanta destinationer för potentiella besökare, och på så sätt nå ut till en större och bredare publik. Idag är det exempelvis många som läser recensioner och söker information om platser online innan de lägger en bokning, därför kan information om exempelvis historiska platser att besöka vara ett sätt att nå ut till fler och större målgrupper.
Högre andel nöjda besökare
Med hjälp av VR-teknik är det exempelvis möjligt att besöka museet hemifrån, genom att delta i interaktiva virtuella utställningar och historiska platser. På så sätt kan besökare integrera med de historiska objekten, vilket kan bidra till en mer engagerande upplevelse.
Vissa museum erbjuder dessutom möjligheten att kombinera ett fysiskt besök med möjligheten att testa AR-glasögon för att få information om intressanta platser och sevärdheter, denna kombination kan alltså bidra till en högre andel nöjda besökare.
Framtidens resor – en kombination av fysiska och virtuella upplevelser
AR- och VR-teknik har förändrat turismbranschen genom att öppna upp för nya interaktiva och uppslukande digitala upplevelser, där gränsen mellan det virtuella och den verkliga världen suddas ut allt mer, och valfrihet och flexibilitet efterfrågas i en större omfattning.
Detta har även lett till en del frågor som exempelvis hur tekniken kommer att påverka turismsektorn på sikt, och om det kommer leda till en minskning av resor inom turismbranschen. Virtuella resor och aktiviteter kan därför ses som ett komplement till de fysiska aktiviteterna och inte något som kommer att ersätta den faktiska turismen.

Maria är en mångsidig skribent som älskar att blogga om en mängd olika ämnen, från vardagliga händelser till djupare reflektioner. Hennes blogginlägg spänner över ett brett spektrum och belyser allt mellan himmel och jord. Med en nyfiken och kreativ inställning delar hon sina tankar och erfarenheter med en varierad läsarkrets. Maria är en författare som är öppen för att utforska olika ämnen och erbjuda sina läsare en bred och intressant upplevelse.
Maria – skribent på onlyhandmade.se