Innehållsförteckning
User-generated content (UGC) är en otroligt värdefull tillgång i betalda annonskampanjer av en viktig anledning: innehåll, skapat av användare istället för varumärken, upplevs som mer autentiskt, ärligt och pålitligt. UGC-videor, foton och testimonials hjälper till att bygga trovärdighet och skapa en starkare koppling mellan varumärken och deras målgrupper. Låt oss ta en titt på hur man får kvalitativt UGC-innehåll för din nästa betalda annonskampanj och en snabbguide om hur man gör det.
Hur man skaffar UGC-content?
Det finns två sätt för dig att få UGC-content. De flesta webbplatser kommer att rekommendera dig att få det från dina kunder. När de köper dina produkter (eller får dem i tävlingar och utlottningar), delar de sin erfarenhet med ditt varumärke på sina sociala medier. Du kan sedan använda deras innehåll i din betalda reklamkampanj.
Men det här är inte det bästa alternativet, på grund av juridiska frågor, problem med innehållskvalitet, meddelanden och produktinformationens riktighet. Det bästa sättet att få kvalitativt UGC-innehåll som konverterar är från erfarna UGC-creators. Så här:
Från UGC-creators
Att skaffa innehåll från skickliga och professionella UGC-creators kan göra hela skillnaden i dina marknadsföringskampanjer eftersom du kombinerar äktheten hos användarbidrag med högkvalitativa videor.
Så här gör du det:
Hitta UGC-creators
Även om du kan hitta skapare manuellt på Instagram eller TikTok, går det snabbare att ansluta dig till dem genom en UGC-plattform, som en online-marknadsplats där UGC-creators genomgår en strikt urvalsprocess för att säkerställa att de är kunniga, seriösa och erfarna inom sitt område.
Ge en detaljerad beskrivning
Se till att ge skaparna så många detaljer som möjligt – språket i videon, videotypen (uppackning, recension, instruktionsvideo…), informationen du vill att de ska inkludera med samtalsämnen och mer. Ju mer detaljerad beskrivningen är, desto bättre blir videon.
Välj de mest lämpliga skaparna
När skaparna ansöker om ditt projekt, bläddra i deras portfolio och välj endast de som bäst passar ditt varumärke.
Satsa på långsiktigt samarbete
När du hittar skapare som matchar ditt varumärke, dina krav och passar perfekt med vad du behöver, är långsiktiga samarbeten ett bra alternativ för att säkerställa en stadig ström av kvalitativt innehåll för dina marknadsföringskampanjer. Du kan ju använda User Generated Content (Användargenererat innehåll) inte bara för betalda reklamkampanjer, utan även för dina sociala medieplattformar, nyhetsbrev och webbplats.
Från Användare
Som nämnts tidigare kan du också använda innehåll som dina användare skapar, och publicera det på dina kanaler och plattformar.
Detta är bäst när du redan har en etablerad kundbas som regelbundet använder din produkt och dina tjänster. Då kan deras innehåll vara ett bra tillskott till din strategi, eftersom du kan köra tävlingar, utlottningar och andra sätt att uppmuntra användarmedverkan.
Men det är fortfarande bäst att använda deras innehåll som en liten del och förlita sig på en stadig ström av innehåll från UGC-creators av några skäl:
- Innehållsrättigheterna tillhör dig
Till skillnad från innehållet från dina användare tillhör innehållet du får från UGC-creators dig, inte dem. Det innebär att du kan göra vad du vill med innehållet; det finns inga upphovsrättsliga problem involverade, och inga potentiella juridiska komplikationer.
- Ett ständigt tillflöde av relevant, kvalitativt innehåll
Inte allt innehåll du får från dina kunder är bra och relevant. Kanske saknar videorna och Stories de viktigaste fördelarna med din produkt eller till och med inkluderar felaktig information. Dessutom är det mycket osannolikt att dina användares foton och videor är i linje med ditt varumärke.
Genom att arbeta med UGC-creators ger du dem detaljerad information om vad de ska inkludera, och väldigt viktigt, inte inkludera i videorna.
På så sätt får du kvalitativt innehåll varje gång, precis när du behöver det. Även om dina användare producerar bra innehåll och du kan använda det i dina kampanjer, kan du aldrig vara säker på när du får nästa vinnande video. Skaparna, å andra sidan, levererar innehållet när det behövs och så ofta som det behövs.
Varför ska man använda UGC i betalda annonskampanjer
Ökade konverteringar: UGC har en direkt påverkan på att öka konverteringar. När din potentiella målgrupp ser riktiga människor använda din produkt, har det en stark inverkan på deras köpbeslut, eftersom det ger socialt bevis och försäkrar om en positiv upplevelse, vilket är varför de är mer benägna att konvertera själva.
Autentiskt innehåll: baserat på statistik betraktas UGC bland användare som mer genuint jämfört med traditionell reklam, eftersom det kommer direkt från andra användare och deras personliga erfarenhet av varumärkets produkt eller tjänst.
Förbättrad engagemang: innehåll från faktiska användare tenderar att vara mer relaterbart och engagerande, vilket driver högre interaktionfrekvenser.
Förtroende och trovärdighet: Annonser med riktiga kundupplevelser är mer benägna att öka förtroendet. En rapport från Nielsen föreslår att 92% av konsumenterna litar mer på organiskt, användargenererat innehåll än på traditionell reklam.
Maria är en mångsidig skribent som älskar att blogga om en mängd olika ämnen, från vardagliga händelser till djupare reflektioner. Hennes blogginlägg spänner över ett brett spektrum och belyser allt mellan himmel och jord. Med en nyfiken och kreativ inställning delar hon sina tankar och erfarenheter med en varierad läsarkrets. Maria är en författare som är öppen för att utforska olika ämnen och erbjuda sina läsare en bred och intressant upplevelse.
Maria – skribent på onlyhandmade.se